måndag 18 juni 2012

Äppel- och bananmuffins

Häromhelgen gjorde jag en väldigt trevlig upptäckt. På den lokala Konsum-butiken nära mitt landställe fanns det en nyhet i glutenhyllan - mandelmjöl från Risenta. Mandelmjöl är grundstommen för att baka macarons och kan användas i flera andra bakrecept. Jag hoppas verkligen att fler butiker tar in mandelmjölet, jag har tyvärr inte hittat det här hemma i stan.

Idag tog jag fram mitt mandelmjöl och bakade äppel- och bananmuffins. Väldigt gott och innehåller varken vanligt mjöl eller socker. Banan ger mycket av sötman och om man vill kan man ha i en skvätt flytande honung. Jag kör ett recept som jag har stulit från Underbara Clara. Så här gör man.

Mixa eller mal 200 gram mandel (eller använd mandelmjöl). Blanda med 1 dl bovetemjöl, lite salt, 1 tsk bakpulver, 2 ägg, 1 finrivet äpple samt två riktigt mogna mosade bananer. Krydda sedan smeten med 1/2 tsk kanel och 1/2 tsk mald kardemumma.

Blanda smeten hastigt och sätt ut 12 muffinsformar och klicka i smeten. Lägg några bananslantar på toppen också! Grädda i mitten av ugnen i 25 minuter på 200 grader.

Ät och njut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar