tisdag 10 juli 2012

Paris

Jag är nyss hemkommer från Paris och tänkte dela med mig av lite glutenfria tips därifrån. Jag var hemskt ledsen att se att den helt glutenfria restaurangen Des Si et de Mets inte längre finns kvar! Jag skrev om restaurangen i ett tidigare inlägg och hade hoppats kunna gå dit igen.

Som tur var hittade jag ett helt glutenfritt patisserie istället! Stället heter Helmut Newcake och var både jättetrevligt och bakelserna var hur goda som helst. Jag smakade en citronmarängbakelse och en caramelbakelse. Galet gott!




















Helmut Newcake
Adress: 36, rue Bichat

När jag är i Paris så passar jag alltid på att äta så mycket galetter och macarons jag hinner. Galetter hittar man precis överallt och de är ju gjorda på bovete istället för vanligt mjöl. Ett trevligt och bra ställe är Lepic Asiett i Montmartre.

Lepic Asiett
Adress: 35, rue Lepic

Macarons åt jag bland annat på caféet där Amelie från Montmartre jobbade. Caféet heter Café des Deux Moulins och ligger förstås i Montmartre.



















Café des Deux Moulins
Adress: 15, rue Lepic

Bon appétit!

2 kommentarer:

  1. Vilka bra tips!! Jag måste nog ta och åka till Paris snart! Det där patisseriet verkar ju superläckert, vilka bakverk!!
    Amelie från Montmartre är en av mina favvofilmer, så jag skulle hemskt gärna åka till "hennes" café.
    Har du testat Crêperie La petite Bretagne på Tegnergatan? Mycket bra Creperie!! Har iof inte testat dem nu sen jag blivit glutenintolerant, men vi åt mycket där när jag jobbade i närheten. Mums!!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du gillade tipsen. Patisseriet var verkligen så trevligt, jag vill dit igen! Amelie-stället är också väldigt fint.

    Jag har inte testat La petite Bretagne, men det ska jag absolut göra! Jag har varit på Fyra knop och Á la Crepe och de är båda bra också. Ibland ber jag att få en efterrättscrepe fast gjord på galett, bra tips om man är sugen på nåt sött.

    Ser att du också har en glutenfri blogg, vad kul, den ska jag kolla in!

    SvaraRadera