torsdag 28 mars 2013

Mina påskiga citroncupcakes

Idag är det skärtorsdag och jag har gjort glutenfria påskcupcakes! Receptet finns nedan.


Cupcakes:
2 ägg
3 dl glutenfritt mjöl
2 dl socker
50 gr smör
1 dl mjölk
2 tsk bakpulver
citronskal från en citron

lemon curd

Frosting:
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 msk färskpressad citron
1 tsk vaniljsocker
100 g philadelphiaost

Tillagning
Cupcakes:
Blanda ihop alla ingredienser och klicka upp i formar. Fyll formarna till 2/3. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader.

Glasyr:
Vispa ihop smör, florsocker, citron, vaniljsocker. Tillsätt philadelphiaosten och vispa till smeten är jämn.

Dekor:
Gräv ett litet hål i varje cupcake och fyll med lemon curd. Spritsa frosting på dina cupcakes när de har svalnat. Dekorera med godisägg och kycklingar.

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag bakar ganska mycket, mest bröd till mina barn. Fick en kokbok i julklapp med mängder av olika goda kakor, cupcake, bröd m.m... men det var bara recept med vetemjöl :/
    Om man ska göra ex cupcake..vilket mjöl föredrar du? Jag gillar Semper och Finax mest... Lailas har jag lite svårare för..konsistensen känns märklig. Samt att man måste ha i massa socker för att det ska jäsa ordentligt med Lailas har jag hört..
    /Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag föredrar också Finax eller Semper, Finax allra mest tror jag. Just nu har jag provat att baka en hel del LCHF-recept och de är ju oftast naturligt glutenfria. Då blandar man ofta mandelmjöl och kokosmjöl. Så det kan vara värt att titta på lite sådana recept också :)

      Radera